الثلاثاء، 26 مايو 2009

براءة لديموقراطية الخرفان...

إوعوا حد يفتكر إنى ما بحبش الديموقراطية.. بالعكس أنا مؤمن إلى حد يقرب من اليقين إن الديموقراطية الحقيقية – ديموقراطية نعملها إحنا و نختارها بنفسنا – هى الحل الوحيد لكل أنواع البلاء اللى عايشينها و اللى عايشناها بدرجات متفاوتة طول السبعتلاف سنة حضارة و إستبداد اللى فاتوا ..

لكن الديموقراطية أنواع.. و فى حاجات كتير بتوصف بالديموقراطية و هى لا فيها ريحتها و لا لونها و لا حتى تقرب لبنت خالتها من بعيد .. مثلا الحزب الوطنى الديموقراطى .. كلنا عارفين إنه ما هوش على علاقة بالديموقراطية و لا حتى كان ماشى معاها .. طبعا بالإضافة إلى إنه لا هو وطنى و لا هو حزب أصلا..

أم الديموقراطية و ريسة العالم الحر أمريكا باشا واسعة و فسيحة و مليانة تناقضات .. زى مثلا إن الفرق الأساسى بين الحزبين الكبار هناك إن حزب بيدافع عن حرية إقتصادية كاملة و بدون حدود بس بيرفض الحرية الإجتماعية و الحزب التانى بيدافع عن حرية إجتماعية كاملة و بدون حدود بس عايز يقيد حرية الإقتصاد و عايز تدخل أكبر للدولة لتنظيمه .. بس الأكادة إنهم الإتنين بيقولوا إنهم بيدافعو عن الديموقراطية و عن ضرورة نشرها فى كل مكان فى العالم و عشان يبرروا للمواطن الأمريكانى الفلوس اللى بياخدوها من جيبه و يصرفوها على مغامراتهم و عربداتهم فى الخارج بيفهموه إن نشر الديموقراطية بيؤدى إلى الحفاظ على الأمن الأمريكى .. إزاى بقه؟ .. لأن الشخص الديموقراطى شخص حبوب و ما بيحبش يضر حد و بيقبل بالتفاوض بدل الحرب و الحلول السلمية مش الإرهابية.. يعنى ببساطة لو إن كل الدول المتخلفة ولاد التييت بقت دول ديموقراطية ها تبقى دول مستأنسة ما تعضش أمريكا و لا تهبر بقيت الدول الديموقراطية المتحضرة البريئة زى إسرائيل مثلا.

نفس الطريقة بتستخدم لإقناع الأمريكان بضرورة دفع معونات لبعض الدول و الأنظمة و ضرورة فرض نظام السوق الحر و الرأسمالية على دول العالم .. ليه بقى ؟ .. لأن الشخص الرأسمالى برضه مسالم و حبوب بطبعه لأنه يهمه يتبادل المنفعة مع أخوه الإنسان .. يعنى ياخد فلوسه مش يقتله لأنه لو مات مش ها يعرف ياخد منه فلوس بكره..

طبعا الديموقراطى المسالم طحن اللى النخبة السياسية فى أمريكا بتروج ليه ما لوش وجود .. لأن ما فيش علاقة بين إنى أكون ديموقراطى و إنى أسيب حقى أو أسمح بالإعتداء على سيادتى جوه بيتى .. الحاجات دى لا مؤاخذة مش عايزة ديموقراطى دى عايزه خروف .. و لأن السياسة الخارجية الأمريكية بتبحث عن خرفان للتعامل معاها فبيحصل معظم الوقت إن الخرفان دى ما بتكونش ديموقراطية .. و دى مشكلة لأن المواطن الأمريكانى بيرجع يقول الله إنتوا مش قلتوا إنكوا بتنشروا الديموقراطية عشان تحموا الأمن الأمريكى أمال ليه بتتعاملوا مع أنظمة مستبدة؟ ..

طبعا ما فيش إجابة سهلة و واضحة هنا .. لأن لو قالولو الحقيقة ها يرجع يقول طيب لما ممكن نتعامل مع أنظمة إستبدادية و الديموقراطية مش شرط يبقى ليه مثلا يعنى مثلا خادتوا عيالنا يحاربوا فى العراق عشان نعملهم نظام ديموقراطى هناك؟ .. ما هو النظام المستبد بتاع صدام ما يفرقش كتير عن أى نظام مستبد تانى و الراجل كان قايد صوابعه العشرين شمع قبل ما يتخبط فى عقله و يغزو الكويت .. و و و حاجات تانية كتير ما حدش ليه مزاج ينكش فيها .. و بالتالى الإدارات الأمريكية بترد تقول إن إحنا بنضغط على النظم المستبدة دى عشان تصلح و توفق أوضاعها .. و عشان الإدارة الأمريكية من دول ما تطلعش كدابة قدام الجمهور اللى دافع و قاطع تذاكر عندهم يبقى لازم من وقت للتانى تميل على خروف من الخرفان و تقوله لايمها شوية فك إيدك حبتين إديها شوية ديموقراطية تديك طراوة كده يعنى ..

الحق لله مش كل خروف غبى.. يعنى هوه خروف آه بس مش حمار .. و عشان كده النظم اللى عايشه فى خير ماما أمريكا عارفة كويس ترضيها إزاى و إيه الطبخات الحلوة اللى ماما بتحب تاكل منها بمزاجها .. فى نفس الوقت النظام من دول مش هايأكل ماما الشاورمة و ياكل هوه لا مؤاخذة على قفاه .. يبقى يعمل إيه؟

هوه إنتوا مش عايزين ديموقراطية من اللى هى .. طب خد عندك إنتخابات رئاسية و أيوتها حد معدى فى الشارع يخش يقدم أوراق ترشيح .. و خد عندك صحف بتشتم بالأم و الأب و آخر أباحة .. و الزغلول الكبير منافسة عنيفة و وصيف للريس فى الإنتخابات .. بس خد بالك الكلام ده عشان الأمريكان يصدقوه لكن واحد من العيال النص لبه يفتكر نفسه زعيم .. لأه يا عووومر .. ده إحنا اللى جبناك و نضفناك و قيفناك على أحلى صورة بتحبها ماما تقوم عايز تروح تقعد على حجرها و تنطر أسيادك؟..

و طبعا قضية و سجن لواحد .. و قضايا و منفى للتانى .. و كل ده له كذا ميزة..

أول هام .. ذكرى و تنبيه لكل شخص إنه فى النهاية تحت صباعنا و لو حبينا ممكن نفعصه..

تانى هام.. برضه لازمن ماما أمريكا تحس إن الناس اللى عندنا دول معارضين بجد و ناس بتناضل و تخش سجون و تهرب برة البلد و أفلام ..

تالت هام .. يبقى عندنا كارت و إتنين نطلع بيهم و نفنجر .. يعنى الواد اللى إحنا كارهينه و عدو النظام الأول و رغم إننا حابسينه بسيادة القانون و عدالة القضاء الشاااااامخ .. لجل عيون الجميل يطلع من السجن .. و الجدع إبن التيت اللى مشنع علينا فى كل حتة و بيجيب فى سيرتنا و سيرة عيلتنا و ولاد الحلال رافعين على أمه 16 قضية و كله برضه بالقانون و القضاء الشاااااامخ .. لجل العيش و الملح و الخطوة العزيزة يطلع براءة من قضية منهم..

أهم حاجة بقى فى أى واد من دولهمه إنه يكون من أنصار ديموقراطية الخرفان اللى ماما أمريكا بتحبها .. ليه بقى؟ عشان الست تحس إنه بديل ينفع برضه يمارس المهام الخرافية و بالتالى تحبه و تتبناه و يبقاله قيمة فى نظرها .. و ده برضه ليه كذا ميزة:

أول هام .. إن رفع الأذى عن حبيب ماما يبقى كارت له قيمة و ينفع نلاعبها بيه فى الوقت المناسب..

تانى هام .. إن ماما ما تبصش كده و لا كده و شيطانها يوزها تروح تفتح كلام مع ناس تانية فى البلد من الصنف الحقودى الأصلى و اللى منه خوف بجد و إحتمال يكون له شعبية..

آخر الكلام بقى .. يا ترى إحنا علاقتنا إيه بالكلام ده؟ .. و لا حاجة .. بالظبط كده .. أنا باحكى الكلام ده كله عشان أقول إننا ما لناش دعوة و لابد نفهم كده و كام حاجة تانية:

أولا .. نوع الديموقراطية الوحيد المصرح بتصديره من أمريكا لشعوب العالم التالت المضروبة بالنار هو ديموقراطية الخرفان..

ثانيا.. أى واحد من حبايب ماما أمريكا ليس بديلا حقيقيا للنظام و هوه كارت محروق و الرهان عليه خيبة..

ثالثا.. مش بس أمريكا بتصدرلنا ديموقراطية مغشوشة.. أمريكا لو قدرت ها تمنع تصنيع أى ديموقراطية حقيقية فى بلدنا لأن ده فيه خطر داهم على مصالح ننوسة عين ماما إسرائيل و على مصالح ماما شخصيا..

فى النهاية مبروك لفتى الديموقراطية الأول و عقبال الستاشر قضية اللى فاضلين و بنهديله أغنية .. إرجع يا سوسو أمك إصطلحت..


هناك 10 تعليقات:

مي ثابت يقول...

الكلام النهاردة خلانى أفكر يعنى إيه ديمقراطية ؟؟؟


زمان علمونا تعريف نظرى

بيقول : الديمقراطية هى أن يحكم الشعب نفسه بنفسه



لكن أى تعريف سياسي نظرى لو مكنش ليه تطبيق فى الواقع

أو مثال حى بيمثله

يصبح الأمر من قبيل التنظير و الفلسفة .



فإذا كنا طوال 7000 سنه فى بلاء عايشينه و بنعايشه
يعنى مشفناش المذكورة أعلاه .



و إذا كانت أمريكا أم الديمقراطية "كما تدعى هى"

إتضح أن ما يوجد بها هو مجرد رخاء إقتصادى على شوية دلع إجتماعى مغلف بمظاهر سياسية براقة زائفة .

يعنى برضة المذكورة لم يظهر لها أثر حقيقى عندهم .


و طبعاً بقية الدول الأوربية شرحه .



فده بيدل على حاجة من إتنين :

إما إن المقتولة فى بلدنا ... ليس لها وجود فى الأساس و لذلك لا داعى للبحث عن الجثة .



أو أنها شئ حقيقى و واقعى و لكن لم يتم العمل به إلى الآن فى أى مكان فى العالم ..و بالتالى لن يتم التعامل به عندنا .. و بذلك نصل لنفس النتيجة ... لا داعى للبحث عن المذكورة .



هذا ليس يأساً .. لإنه" لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون"


لكنه محاولة للبحث عن مصطلح أو معنى يعبر عما نريد أن نعيش فيه و به .







سؤال :

مين سوسو ؟؟ و ليه الست والدته كانت متخانقة؟؟

غير معرف يقول...

هههههههههههههه
اول مره تكون ساخر كده
المهم انا بكره الخروف اللي خد براءه ده كره امريكا للديمقراطيه الحقه فى اى بلد غيرها
عجبنى اوى مصطلح ديمقراطيه الخرفان.....بس يا ريت تقلب لديمقراطيه الحمير......ونرتاح من كل الحمير لما ربنا يسلط عليهم غبائهم
بوست رائع كالعاده

Kalimalhus يقول...

مى
--
الفرق الأساسى بين الديموقراطية و بين غيرها من النظم هو أن إخفاقاتها تعود إلى تعرض الشعوب للخديعة و ليس إلى القهر.. و ذلك يشبه القاعدة القانونية المعروفة .. القانون لا يحمى المغفلين .. المشكلة ليست فى الديموقراطية كفكرة أو حتى كتطبيق فى معظم الدول .. المشكلة فى وعى الناس و فى صعوبة أن تصل الحقيقة إليهم..

الأم المشار إليها فى آخر عبارة هى ذاتها فى البوست كله و هى أمريكا التى كانت فى حالة خصام مع النظم الإستبدادية طوال الأعوام الثمانية الماضية و نتيجة لذلك تم التنكيل بأولادها المحبوبين و حيث إن ماما قد إصطلحت يمكن لسوسو و غيره من الأولاد العودة إلى البيت الآن دون خوف من بطش الأب الغاضب..


فتاة من الصعيد
--------------
شر البلية عادة ما يضحك ..
الخوف أن يقتلنا غباء الحمير قبل أن يقتلهم..

دودو يقول...

احب ابشرك

سوسو وصلة ندائك


وهيجى الاسبوع الجاى


بركاتك ياحاج اوباما

Unknown يقول...

هههههههه
حلو يا باشمهندس
كله مسرحيات هابطة
و انتظر يطلع حد يقولك
غير صحيح ان معرفش ايه
نحن لا نقبل اى ضغوط من الخارج
- و حياتك و لا حتى من الداخل
-
التدخل فى شئونها الداخلية خط احمر
تقوم على طوول شاخط فيه و تقوله و ديه حد غريب اما يتدخل ديه امك يا اهبل
ههههههههههههههههههههههه

Kalimalhus يقول...

دودو
----
أنا مش متأكد من حكاية إنه جاى دى .. خصوصا إن لسه فيه بلاغات أمام النيابة و تهم تودى فى داهية زى التخابر مع دولة أجنبية .. و أقلها ها يتم منعه من السفر على ذمة التحقيق فى قضايا زى دى .. على العموم أهو أدينا بنتفرج..

بدراوى
------
نورت المدونة .. و خلينا نشوفك دايما..

سبهللة يقول...

يا بشمهندس
قول يا باسط
ديموقراطية ايه؟؟؟
فيه مقولة سمعتها من الشيخ الشعراوى الله يرحمه بيقول فيها
ما لم تأكل من فأسك
فقرارك ليس من رأسك

Kalimalhus يقول...

سبهللة
------
ما المشكلة إن إحنا و هما كنا بناكل من فاسنا و مع ذلك همه سرقوا القرار و فتحو دماغنا و دلوقت أكلوا الفاس و الأرض و مش فاضل غير غنهم ياكلونا..

هندسة وصفية يقول...

:)
Democracy means government by discussion, but it is only effective if you can stop people talking.

-_- يقول...

للاسف نحن في زمن اصبح كل شخص يعرف الديموقراطية و الارهاب و الحرية على طريقته