الخميس، 2 يوليو، 2009

الحرية للمعتقلين الإيرانيين..

سؤال: لماذا ينبغى أن نتضامن مع المعتقلين فى إيران على خلفية التظاهرات و أعمال الشغب التى حدثت فى أعقاب الإنتخابات الرئاسية هناك فى 12 يونيو الماضى؟

الإجابة:
1- لأنه علينا أن يكون لنا موقف مبدأى مع كل من يقع عليه أحد ألوان الظلم نتيجة لممارسته حقه الأصيل فى التعبير عن رأيه و المطالبة بحقوقه السياسية كاملة..

2 - أن إيران بلد هام فى منطقتنا و هو يتعرض لحصار و ضغوط خارجية بعض أسبابها هو ما يقدمه هذا البلد من دعم لقضايانا فى وقت تخلت فيه نظمنا العربية تماما عن دورها تجاه هذه القضايا .. و على الرغم من أن الظلم الواقع على المعتقلين فى إيران قام به نظام نعتبره صديقا و حليفا إلا أننا نتبع هنا مبدأ نصرة الأخ فى حال كونه ظالما من خلال محاولة رده إلى الصواب ..

لهذه الأسباب يقوم مجموعة من المدونين المصريين بحملة للمطالبة بالإفراج عن المعتقلين فى إيران مؤخرا .. و أتمنى أن يجد من يقرأ هذه الكلمات فى نفسه الرغبة فى المشاركة حتى و إن إختلف معنا فى الأسباب و لكنه قد يتفق فى المسعى نفسه..

زوروا موقع الحرية للمعتقلين الإيرانيين..

هناك 3 تعليقات:

جبهة التهييس الشعبية يقول...

وفيه سبب تالت: ماحدش عارف بكرة فيه ايه؟
:)
اهو الواحد يعمل الخير لوجه الله يقعد له في قانون طوارئه

مواطن مصري يقول...

الحرية ل ايران يسقط حكم الديني القمعي الايراني و لسة حد عاوز الاخوان هنا المفروض نتعلم من درس ايران

فتاه من الصعيد يقول...

انا لسه قاريه البوست القبل الاخير ....كنت في اجازه اجباريه ....واسمحلي اعلق على الاتنين هنا
اولا انا بجد موش عارفه سر الصمت الرهيب ده اللي بيواجهه عمال طنطا ..... لا برنامج توك شو واحد بيتكلم عنهم مع ان الدنيا فاضيه ومفيش ازمات ملحه وموش لاقيين مواضيع يتكلموا فيها غير الكوره وازمه المنتخب مع عمرو اديب !!!!



بالنسبه للتضامن انا معاك فيه ...... ربنا مع جميع المعتقلين ......... اصلا ده شيء ضد الديمقراطيه وموش عارفه برضه ليه العنف ده مع المتظاهرين ..... صحيح هما متظاهريين عنيفين شويتين تلاته ...... بس برضه احنا ضد اي صوره من صور القمع